BAHAYA DIET YOYO



Ramai orang berjaya turun berat tapi tak ramai orang berjaya maintain kan berat yang telah turun disebabkan salah pilih cara diet iaitu diet yoyo. Berikut adalah 6 ciri tanda diet yang kita buat sekarang adalah diet yang betul.







APA ITU DIET YOYO??

NAK TIP DIET ELAK YOYO...



Diet yoyo: Repeat cycle turun, naik dan diet semula. Bahaya diet yoyo ni adalah
Ia menyebab naik selera makan atau craving selepas diet extreme yang melampa. Dan menyebabkan makan banyak yang tidak terkawal. 

Yoyo diet menyebab body fat tinggi. Bila naik berat, lemak naik lebih mudah dari otot. Ia akan menyebab berat makin sukar turun. Metabolisma makin turun. 

Diet yoyo juga menyebab  muscle loss yang tinggi. Rasa letih. Tidak aktif. Dan hidup kurang produktif.

Pengulangan naik turun naik turun menyebab risiko dapat fatty liver.Sebab fat yang naik selepas diet yoyo cenderung utk berada di belly fat.

Yoyo diet juga dikaitkan dengan tinggi peluang utk dapat kencing manis type2, heart disease dan  high blood pressure compared dengan berat asal sbm ni.

Dan bahaya kesan diet yoyo utama adalah trauma pada dalam diri. Rasa frust. Rasa fed up. Dan rasa diet selama ni sia sia bila berat naik. End up kita give up dan memilih untuk makan macam dulu dulu dan kekal tidak yakin dengan berat. Rasa hopeless. 

3 PUNCA DIET YOYO




 1. Nak turun laju. Nak cepat. Diet yang paling popular yang laju turun. Tanpa amik peduli bahaya dan kesannya.

Solusi: Bagi badan tempoh dan masa. Diet yang sihat tanpa produk adalah turun 1 kg sebulan. Dan diet yang sihat menggunakan produk adalah turun 5 kg sebulan. Diet ni long term. Bagi badan masa. Kalu turun laju sangat, biasa diet tu adalah diet yoyo. Turun laju 90% akan naik balik semula. Dan bahaya diet yoyo gini, ia akan menyebab risiko lebih banyak  masalah kesihatan bila gemuk balik berbanding gemuk sebelum ni.

 2. Cut mana mana macaronutrient keperluan badan. Contoh diet tak makan karbo. Diet tak makan nasi. Diet yang tidak amalkan balance meal biasa akan berakhir kepada diet yoyo. 

Solusi: Focus pada basic. Badan kita perlukan karbo, protein, lemak secara balance. Ramai dari kita naik disebabkan makan terlebih karbo. Tapi ini tidak bermakna, kita seharusnya meninggalkan terus karbo dalam pemakanan seharian. Makanlah secara bersederhana.

 3. Selain itu, Mindset juga main peranan yang besar. Ramai target kurus sebagai short term goal. Ada orang dia nak kurus sebab nak kawin. Apa yang berlaku memang dia turun sangat laju. Tapi goal sebegini adalah sementara. Biasa selepas kawin, mereka senang naik semula. 


Solusi: Treat diet sebagai lifestyle. It is long term. It is not burden. Takperlu terlalu strict diet. Coach perasan diet terlalu strict melampau sangat membuat ramai tidak boleh konsisten. Kita tinggal di bumi malaysia yang penuh warna warni makanan. Takkan nak jadi allien makan sayur, makan asparagus, makan tanpa garam semua. Sebulan dua, it can be tetapi lebih dari tu biasanya back to old habit😜.

Bila orang tanya saya betulke orang kata herbalife ni bila stop naik semula. 

Jawapan saya: Depend pada cara anda makan herbalife. Adakah diet anda amalkan diet yoyo atau tidak. 

Tapi untuk coaching Surikurus, naik berat semula disebabkan diet yoyo tidak akan berlaku. Sebab meal plan dan coaching yang kita beri adalah BALANCE, TANPA LAPAR dan coaching yang kita beri adalah FULL GUIDE UNTUK KURUS DAN KEKAL KURUS. 


Dalam  coaching Surikurus kita, kita bagi coachee makan minyak minyak. Kita bagi coachee makan nasi putih. Kita bagi coachee makan sedap hari hari. Dengan moderate amount. Takde gah diet makan aspragus, makan salmon. Makan ayam goreng pum bolen kurus. Kita betulkan basic tapi basic ginila orang pandang sepi. Sebab tak glemer.

Tapi basic ini la ramai coachee saya kurus dan kekal kurus. Kurus tanpa struggle dengan masalah berat badan. 


Selain tu coaching kita tidak wajib untuk exercise. Kalu boleh exercise lagi bagus. Kalu tak exercise still turun 5-7 kg sebulan. 

Dan paling syok sekali coaching kita orang boleh turun berat dalam keadaan relax, no stress and gembira gembira je. Pilih speed masing masing. Sibuk ke tak sibuk ke still boleh kurus.😎.