Pengalaman Bersalin Anak Ke Dua

TIP BERANAK GENTLE BIRTH
TIP BERANAK TANPA SAKIT


Alhamdulilah. Selamat melahirkan baby lelaki dengan berat 3.2 kg. Pengalaman mengandung dan bersalin kali ni sangat best. Berbanding dengan anak pertama yang kira banyak tak tahu dan follow the flow je.

Selepas agak traumatic melahirkan anak pertama, coach mencari alternative untuk anak kedua. Baca buku dan cari guru dan kawan yang pernah beranak gentle birth. Menurut mereka beranak gentle birth ni best dan ketagih. Nak beranak lagi tahu depan rasanya.

Dari mengandung, coach memilih untuk check up di swasta. Yela swasta sekali check up beratus tapi coach suka sebab kita boleh buat keputusan sendiri tanpa dipaksa. Contohnya taknak minum air gula. Boleh cek melalui HBA1C juga. Dan paling best untuk orang yang takut jarum, di swasta sangat minima penggunaan jarumπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚.

Untuk bersalin gentle birth coach memilih di hospital swasta naluri. Dengan niat sama. I want to choose and decide the way untuk beranak. Kalu gomen, takdenya dia nak layan.

So pada ahad lepas, coach mula rasa sakit contraction setiap 10 minit tapi mild je jam 4. So, kiteorang bergerak naik ke KL. Yela, 2 jam perjalanan juga. Yang takboleh blah, seperti biasa ahad petang, highway karak sangat jam. Masa tu coach cuak. Yela serammm takut tak sempat sampai. Coach amik masa relax dan visualize diri untuk sampai ke hospital. Pastu tetiba ilham datang untuk lalu lorong kecemasan. Alhamdulillah, bila lalu lorong kecemasan, cepat je sampai.

kurus herbalife
Anak sempat minum shake aiskrim lagi dalam kereta. Mak tengah tahan contraction.


kurus herbalife
Jam di karak

Pastu bila sampai, tinggal kan muhammad di rumah kakak di gombak. Check in hotel berdekatan hospital Nalurijapp. Mandi, solat semua. Niat memang taknak pergi awal hospital. Nak tunggu contraction betul betul kuat. Pastu bila dah sakit kuat sikit dari biasa. terus pergi hospital. Bila cek, masa tu dah 7-8cm. Tapi air ketuban still tak pecah lagi. So contraction x sesakit sangat macam anak first punya 7-8cm dan boleh tahan lagi.

Bila dah 9 cm, nurse request untuk pecah ketuban untuk percepatkan kelahiran. So bagi jela since dah dekat 10 cm . Dah pecah tu, baru contraction fulamakkk menggila datang. Nasib baik cepat je terus pergi 10 cm dan dah boleh push. 3 minit selepas tu baby terus keluar dengan 3-4 kali teran. Fuhhhh lega. 

Perbezaan beranak pertama dan kedua agak berbeza. Anak pertama sangat takde knowledge dan tak tahu pape. Air ketuban nurse pecahkan awal masa 5 cm. Sakit contraction menggila tu agak lama. 2 jam dari sampai baby keluar. Compared anak kedua air ketuban dipecahkan pada 9 cm. Sakit contraction menggila tu 5 minit je terus baby keluar. Alhamdulillah tear sangat sedikit dan tak perlu jahit.

Anak pertama beranak di goverment, suami banyak takleh teman. Ward pum duduk sorang. Anak kedua lepas beranak agak selesa. Duduk bilik sendiri, ada suami yang teman sekali. Ada bilik air dan water heater untuk mandi. Takdela kena mandi air sejuk keesokkam harinya. Yela, everything paid with price. Nak benda best dan quality, bayar laπŸ˜‚.

Tapi yang coach rasa best adalah sebab experience beranak kali ni memang ada awareness untuk belajar. Takdela tempuh dinding je. Ada ilmu dan kefahaman what to do next and next dari pregnant sampai contraction, bersalin dan selepas bersalin. Walaupum tak betul betul gentel birth punya cara due to tetiba tukar doktor berbeza, tapi banyak apply teknik dari ilmu gentle birth.
Thanks coach gentle birth kak fahima. Jujurnya semua benda perlu guide dan knowledge. Bukan diet  perlu, nak beranak pum perlu coach. Beza betul beranak ada ilmu dengan tidak.

Selepas bersalin, ramai yang tegur dalam pantang coach nampak segar. Badan fit tak macam orang pantang. Tukang urut pum cakap benda yang sama. Dan tukang urut siap tanya lagi makan apa. Perut takde cakar harimau langsung. Alhamdulillah perut dah hampir flat macam sebelum beranak dalam masa seminggu. Tak sabar nak tunggu betul betul hampir pantang untuk exercise bagi bina abs dan jadi lebih fit.

2minggu lepas melahirkan. Already get my old weight.

Kini Herbalife Coach with 2 sons.

Nak pengalaman diet best dengan coach dengan ilmu yang betul? Tak perlu langgar dinding dan terseksa? 

TIP KURUS TANPA STRESS
TIP KURUS TANPA EXERCISE
 TIP KURUS TANPA BERLAPAR



WHATSAPP 0169450897
WHATSAPP 0169450897
WHATSAPP 0169450897


Atau baca sini untuk info Projek Kurus Sebelum 2019